Quote

"Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest. Take my yoke upon you and learn from me, for I am gentle and humble in heart, and you will find rest for your souls. For my yoke is easy and my burden is light."
Jesus Christ, Matthew 11:28-30

donderdag, november 02, 2006

Heeft God verdediging nodig?

http://www.omroep.nl/nps/mix/welcome.html?../meidenvanhalal/mainframe_meidenvanhalal.html~main
Gisterenochtend zag ik het programma 'Meiden van Halal' op de NPS . Leuk programma waarin een drietal spontane moslima's op respectvolle wijze discussies aangaan en ervaringen opdoen met mensen die anders denken. Gisteren spraken ze na een bezoek aan een show van een niet gelovige cabaretier, die onder meer grappen maakt over God en geloof, over de grens tussen leuk en beledigend. De caberatier vond dat je God moet kunnen uitlachen. De meiden waren het daar niet mee eens en voerden als argument aan dat God zich niet kan verdedigen zoals mensen dat wel kunnen. Dat het net zo iets is als het uitlachen van een klein kind dat gevallen is.
Dit was een opmerking waar ik nog een tijd aan moest denken. Ik geloof dat God Almachtig is, dat Hij Heerser is over hemel en aarde en alles wat daarin leeft. Zou Hij zich dan niet zelf kunnen verdedigen? In Job 5 vers 8 staat:

Ik zou me in jouw plaats tot God wenden,
aan God zou ik het oordeel overlaten.

Ik voel me verdrietig wanneer iemand mijn Heer belachelijk maakt en soms voel ik me zelfs beledigd, maar Hij is heilig, heilig, heilig en heeft mijn hulp niet nodig bij het vellen van Zijn oordeel.
In 2 Samuel 6 staat een verhaal over het vervoeren van de ark van het verbond. De Israelieten werden verzocht de ark op te komen halen bij een volk wat de ark als het ware ontvoerd had, maar hierdoor veel ongeluk over zich heen kreeg. De Isrealieten laadden de ark op een wagen die getrokken werd door ossen en gingen op weg naar Jeruzalem:

Toen ze langs de plek kwamen waar Nachon zijn graan dorste, gingen de ossen daar op af. Uzza stak zijn hand uit en greep de ark van God vast. De Heer ontstak in woede tegen Uzza en strafte hem ter plekke voor zijn onachtzaamheid, zodat hij op slag dood was.
(2 Sam 6 vers 6, 7)

Ik vind dit altijd een erg heftig stukje, omdat hier Gods boze kant in beeld komt. Het is moeilijk te rijmen met het begrip 'God is Liefde'. Maar naast Liefde is God ook Rechtvaardig en Heilig.

God is Liefde en Hij heeft mij een liefdevolle opdracht gegeven: 'Heb je naaste lief als jezelf'. Ik mag best zeggen dat ik gekwetst ben als iemand mijn God omlaag haalt, maar mijn gekwetstheid is niet perse dezelfde gekwetstheid als die van God en Hij weet veel beter hoe Hij daarmee om moet gaan dan ik. Daarom zoek ik Hem in mijn pijn en vraag Hem me te helpen om die persoon te vergeven.

Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden.
(Lucas 6 vers 37)

Geen opmerkingen: