Quote

"Come to me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest. Take my yoke upon you and learn from me, for I am gentle and humble in heart, and you will find rest for your souls. For my yoke is easy and my burden is light."
Jesus Christ, Matthew 11:28-30

donderdag, november 09, 2006

Autonomie

"Bezigheid gaat voor betekenis, efficientie voor creativiteit en een functionele relatie voor liefde. Aan de buitenkant leven we zoals het hoort (dit wordt van mij verwacht) en niet om wat we verlangen (dit wil ik doen). Het mysterie wordt vervangen door beheersbaarheid."

Ik voel me bijzonder aangesproken door dit citaat uit "De strijd om je hart" van Brent Curtis en John Eldredge. Bij het maken van keuzes in het leven houd ik zo vaak meer rekening met wat een ander wil of vind dan met mijn eigen wil of mening. En als ik iets anders wil dan anderen ben ik geneigd te twijfelen aan mijn eigen beoordelingsvermogen. Waarom is dat toch? Waarom hecht ik zo'n waarde aan het oordeel van een ander als het om mijn leven gaat? Eigenlijk heb ik alleen God's zegen nodig en niet die van anderen. Mensen zijn veel kritischer dan mijn Vader. Mijn Vader zegent me onvoorwaardelijk. Als ik verkeerde keuzes maak zal Hij ook die ten goede keren. Mensen zijn soms geneigd je te vooral zegenen als je de keuzes maakt die zij willen. Maar je kunt niet iedereen tevreden stellen en om even terug te komen op mijn vorige thema: het is mijn verantwoordelijkheid niet om iedereen tevreden te stellen.
Goed, met die wetenschap zou het makkelijker moeten zijn om de oordelen van anderen naast je neer te leggen... in theorie... in de praktijk blijkt het een leerproces te zijn. Een leerproces naar autonomie. Onafhankelijkheid van anderen, afhankelijkheid van God. Leer ze!

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik citeer 'Als ik verkeerde keuzes maak zal Hij ook die ten goede keren.'
Een verkeerde keuze wordt niet toegerekend, je wordt er niet om veroordeeld, althans dat zou niet mogen. Een verkeerde keuze, waar je het verkeerde van inziet, is een deel van het leren en hoort bij het maken en doen van die keuze. Dan blijf je een leven lang leren, en leer je levenslang te leven.